Persepsi Orang Tua Siswa Tentang Proses Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di SMP Negeri 4 Luwuk
DOI:
https://doi.org/10.32529/jbb.v1i2.2084Kata Kunci:
Perceptions, Parents, Restricted Face-to-face LearningAbstrak
Abstract: The Covid epidemic is believed to have caused issues with online learning and lowered the standard of education in Indonesia. As a result, the government has started to set up a plan that may be carried out in person. A new policy governing restricted face-to-face learning has been implemented since July 2021. If teachers are immunized, set rigorous health standards in the school setting, and limit instruction hours, the limited face-to-face learning method can be implemented. The purpose of this study is to ascertain how parents see the restricted face-to-face instructions offered at SMP Negeri 4 Luwuk. The type of this research is descriptive qualitative. The population was all parents of 256 students of the school. There were 50 parents become the research sample, who have been selected through the cluster sampling technique. Data collection methods included a questionnaire with ten items and a Likert scale. To determine the parent’s impressions of restricted face-to-face learning, the data were examined using descriptive statistical techniques. The findings revealed that 26 respondets, or 56% of 50 parents, rated the restricted face-to-face learning procedure as good. The view of parents concerning restricted face-to-face learning at SMP Negeri 4 Luwuk is then shown to be in a good category.
Referensi
Afifatu, R. (2015). Efektifitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini. Vol. 9 (1).
Amanina, A, N., Kusuma, C., Rahma, A., & Suzanti, L. (2021). Keterlibatan Orang Tua dalam Pendampingan Tatap Muka Terbatas di TK Negeri Pembina II Tangerang Selatan. Wahana Didaktika. Vol. 19 (2).
Assidiqi, M. H & Sumarni, W. (2020). Pemanfaatan Platform Digital di Masa Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Pascasarjana. Universitas Negeri Semarang. ISSN: 2686 6404.
Aulia, N & Dwi, D, F. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 pada Jenjang Sekolah Dasar di SD Negeri 105334 Penara Kebun Tanjung Morowa dengan Pemanfaatan Portal Rumah Belajar KEMDIKBUD. Journal Of Science and Research. Vol. 2 (2)
Ernawati, A. (2021). Tinjauan Kasus Covid-19 Berdasarkan Jenis Kelamin, Golongan Usia, dan Kepadatan Penduduk di Kabupaten Pati. Jurnal Libtang. Vol.17 (2).
Fitriansyah, F. (2022). Dinamika Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di Kalangan Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Kependidikan. Vol. 3 (1).
Haruna, M, F., Utina, R., & Lama, L. (2018). Hubungan Pengetahuan pada Materi Ekosistem Mangrove dan Persepsi SiswaTentang Pelestarian Mangrove dengan Perilaku Siswa Menjaga Ekosistem Mangrove Di Kawasan Kepulauan Togean. JPs: Riset dan Pengembangan Ilmu Pengetahuan,1(3), 54-61.
Haruna, M. F., Nurlia., Astuti, S. 2021. Korelasi Pengetahuan Materi Virus Dengan Perilaku Siswa SMA Mencegah Penularan Virus Corona Di Kabupaten Banggai. Jurnal Pendidikan Glasser. 5 (1). 38-44
Haruna, M, F., Nurlia., Laruba, Sy.S & Kenta, A, M. (2022). Persepsi Guru dan Siswa tentang Proses Pembelajaran Online dalam Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri 1 Luwuk. Jurnal Biologi Babasal. Vol. 1 (1).
Indanah, Farida, U & Kurniadi, D. (2022). Faktor faktor yang Berhubungan dengan Reaksi KIPI Pasca Pemberian Vaksin Covid-19 pada Siswa SMP X Kabupaten Kudus. Indonesia Jurnal Perawat. Vol.7 (1).
Kenta, A. M. (2016). Hubungan Antara Pendidikan Karakter Dan Pengetahuan Tentang Seks Bebas Dan Penyakit Menular Seksual Dengan Perilaku Pergaulan Bebas Di Kalangan Remaja. Jurnal Pascasarjana, 1(01).
Kenta, A. M. (2017). Persepsi Ibu Rumah Tangga terhadap Penggunaan Alat Kontrasepsi dalam Rahim Berdasarkanpendidikan dan Usia di Desa Taugi Kecamatan Masama Kabupaten Banggai. Jurnal Pendidikan Glasser, 1(1).
Muyaroah, S & Fajartia, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan menggunakan Aplikasi Adobe Flash CS 6 pada Mata Pelajaran Biologi. IJCET. Vol. 6 (2).
Onde, M. K. L. O., Aswat, H., Sari, E, R & Meliza, N. (2021). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tata MukaTerbatas (TMT) di Masa New Normal terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol. 3 (6).
Penantah, P. S. R., Kusnilawati, L., & Handrianto, C. (2022). Implementasi Pembelajaran Tatap Muka (PTM) Terbatas selama Masa Pandemi Covid-19 di SMA N 1 Kubu. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol. 22 (1).
Pranata, D. Y. (2020). Aktivitas Olahraga Masyarakat pada Pandemi Covid-19 Berdasarkan Usia. Jurnal Ilmu Olahraga dan Kesehatan. Vol. 9 (2).
Pratiwi, S, D., Widiastuti, A. A & Rahardjo, M, M. (2018). Persepsi Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini di Lingkungan RW 01 Dukuh Kranjan Kota Salatiga. Satya Widya. Vol. 34 (1).
Rasyid, M., Azis, A. A & Saleh, A, R. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia dalam Konsep Sistem Indra pada Siswa XI SMA. Jurnal Pendidikan Biologi. Vol.7 (2).
Sabiq, A, F. (2020). Persepsi Orang Tua Siswa tentang Pembelajaran Tatap Muka pada Era New Normal Pandemi Covid-19. Journal of Islamic Education Research. Vol. 1 (3).
Sholikhah, I. (2021). Analisis Kesiapan Orang Tua Menghadapi Pembelajaran Tatap Muka (PTM) di Masa Pandemi. Jurnal Inovasi. Vol. 2 (7).
Suryani, L., Tuteh, K. J., Nduru, M. P & Pendy, A. (2022). Analisis Implementasi Pelaksanaan Pembelajaran di Masa New Normal. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol. 6 (3).
Susanti, L., Maulana, L. H. & Pridana, R, E. 2020. Peran Orang Tua terhadap Pembelajaran dalam Jaringan (Daring) Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Perseda. Vol. 3 (3).
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2022 Jurnal Biologi Babasal
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work