Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning terhadap Aktivitas Belajar Siswa Materi Keanekaragaman Hayati di Kelas X SMA Negeri 1 Luwuk

Authors

  • Sryfaida Lama'u Universitas Muhammadiyah Luwuk
  • Nurlia Nurlia Universitas Muhammadiyah Luwuk
  • Sulasmi Anggo Universitas Muhammadiyah Luwuk

DOI:

https://doi.org/10.32529/jbb.v1i2.2028

Keywords:

Learning Activities, Contextual Teaching and Learning

Abstract

Abstract: Choosing the right learning model during the learning process is a very important thing for a teacher to do, to increase student learning activities. This research aims to find out the influence of learning model the Contextual Teaching and Learning toward student learning activities on biodiversity material in class X SMA Negeri 1 Luwuk. This research is a quasi-experimental research with a Nonequivalent Control Group Design research design. The population of the research was class X students of SMA Negeri 1 Luwuk for the 2022/2023 school year. The samples of this research were class Xb as an experimental class and class Xe as a control class, each of which consists of 39 students. The data collection technique was used students learning activity sheets with 8 aspects of assessment, namely observing teacher lessons, expressing questions, doing group assignments, listening to discussion group friends’ conversations, solving problems, presenting group assignments, answering questions, and approve and receiving opinions. The data were analyzed using a normality test and a t-test with the help of an SPSS application. The results of this research showed that there was an influence of learning model the Contextual Teaching and Learning on student learning activities on biodiversity material in class X SMA Negeri 1 Luwuk with a calculated tcount = 5.470 ˃ ttable = 1.665 and a significant value of 0.000 ˂ 0.05.

References

Dewi, L., dan Dwikoranto. (2021). Analisis Pendekatan Pembelajaran Contextual Theaching and Learning (CTL) terhadap Peningkatan Hasil Belajar dengan Metode Library Research. Jurnal of Scincen Education. Vol. 5 (2): 327-243.

Haruna, M. F., Nurlia., Astuti, S. 2021. Korelasi Pengetahuan Materi Virus Dengan Perilaku Siswa SMA Mencegah Penularan Virus Corona Di Kabupaten Banggai. Jurnal Pendidikan Glasser. 5 (1). 38-44

Haruna, M. F., Nurlia, N., Laruba, S., & Kenta, A. M. (2022). Persepsi Guru Dan Siswa Tentang Proses Pembelajaran Online Dalam Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri 1 Luwuk. Jurnal Biologi Babasal, 1(1)

Kenta, A. M. (2016). Hubungan Antara Pendidikan Karakter Dan Pengetahuan Tentang Seks Bebas Dan Penyakit Menular Seksual Dengan Perilaku Pergaulan Bebas Di Kalangan Remaja. Jurnal Pascasarjana, 1(01).

Kenta, A. M. (2017). Persepsi Ibu Rumah Tangga terhadap Penggunaan Alat Kontrasepsi dalam Rahim Berdasarkanpendidikan dan Usia di Desa Taugi Kecamatan Masama Kabupaten Banggai. Jurnal Pendidikan Glasser, 1(1).

Khoiri, I. (2019). Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning) pada Mata Pelajaran PAI dan Implementasinya di SMP Islam Asysyakirin Pinang Kota Tanggerang. Skripsi. Institut Perguruan Tinggi Ilmu Al-Qur'an Jakara. Tadulako Online, 4 (4), 351-362

Nurlia, N. (2018). Hubungan antara Kecerdasan Emosional dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal Pendidikan Glasser, 2(1).

Nurlia, N., & Anggo, S. (2020). Hubungan Kecerdasan naturalistik dan minat belajar dengan hasil belajar biologi siswa SMA di Kota Luwuk. Jurnal Pendidikan Glasser, 4(2), 97-106.

Nurnisa., Ismail, I., dan Ismail, W. (2019). Pengembangan Modul Jaringan Tumbuhan Berbasis Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL). Jurnal Al-Ahya. Vol. 1 (1): 129-136.

Panjaitan, D. J., (2016). Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Statistika. Jurnal UMNAW (Universitas Muslim Nusantara Al Wahlia). Vol. 1 (1): 1-10.

Primayana, K. H., Lasmawan, W. I., dan Adnyana, P. B. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Lingkungan terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Minat Outdoor pada Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia. Vol. 9 (2): 72-79.

Rahayuningsih, N., Ashadi, dan Sarwanto. (2013). Pembelajaran Biologi dengan Model Contextual Teaching and Learning Menggunakan Media Animasi dan Media Lingkungan Ditinjau dari Sikap Ilmiah dan Gaya Belajar. Jurnal Inkuiri. Vol. 2 (2): 173-183.

Rahmawati, T., (2018). Penerapan Model Pembelajaran CTL untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran. Vol. 2 (1): 12-20.

Ramdani, M. (2018). Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial. Vol. 10 (1): 1-10.

Santoso, E. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa SD. Jurnal Cakrawala Pendas. Vol. 3 (1): 16-29.

Srilisnani., Ahmad, A., dan Yaspin, Y. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) terhadap Aktivitas Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Model Lubuklinggau. Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika. Vol 1 (1): 60-71.

Suartini, I. A. K., Sumantri, M., dan Sudarma, I. K. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Alat Peraga Kartu Huruf terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. Vol. 2 (1): 1–11.

Ulinnuha, Y. I. A. (2021). Pengaruh Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) terhadap Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Pelajaran Aqidah Akhlak MTS Al- Ma'Arif 1 Tirtomoyo Wonogiri. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri (IAI N) Ponorogo.

Wahyuni, N. K., & Haruna, M. F. Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Ekosistem.

Downloads

Published

2022-10-31

How to Cite

Lama’u, S., Nurlia, N., & Anggo, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning terhadap Aktivitas Belajar Siswa Materi Keanekaragaman Hayati di Kelas X SMA Negeri 1 Luwuk. Jurnal Biologi Babasal, 1(2), 19–24. https://doi.org/10.32529/jbb.v1i2.2028