Behind the Charm of Billboards: An Analysis of Social Semiotics of the Propaganda Language of the 2024 Kendari Mayoral Candidates

Authors

  • rahmawati Rahmawati universitas halu oleo
  • Muhammad Hasyim universitas hasanuddin
  • Yusniati N. Sabata Universitas Muhammadiyah Luwuk
  • Andi Muh Ruum Sya’baan
  • Sulfiah Universitas Halu Oleo

DOI:

https://doi.org/10.32529/beej.v5i2.3305

Keywords:

Propaganda Language, , Billboards, , Multifunction,, Mayoral Candidate,, Social Semiotics

Abstract

This study aims to unveil the charm behind the political campaign billboards for the 2024 Kendari Mayor candidate that use propaganda language through social semiotics analysis. The data used in this study are two billboards from candidates for Mayor in Kendari City in 2024 who have the highest electability survey results or candidates who are popular in the people of Kendari City. This study used a qualitative approach to analyze written text and visual text on billboards. The results showed that the two billboards analyzed had similarities in using propaganda language, such as logos, slogans, background colors, and the color of candidates' clothes. This research shows that the object of billboard participants is used to attract the attention of the audience and that the propaganda language in billboards moves through various elements such as logos, slogans, photo techniques, color composition, image arrangement, background color, and color of the candidate's clothing.

References

Darmawan, F. (2018). Modalitas Visual Komunikasi Politik Iklan Pilkada Kota Bandung 2018. Mediator: Jurnal Komunikasi, 11(1), 56–65. https://doi.org/10.29313/mediator.v11i1.3155

Dewi, G. P. S. A. (2021). Bahasa Propaganda Baliho Partai Politik Nasionalis Pemilu 2019: Analisis Semiotika Sosial. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 4(2), 212–228. https://doi.org/10.31539/kibasp.v4i2.1963

Kress, G. R., & Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. (No Title).

Kuntarto, E. (2018). Bahasa dan Kekuasaan Politik Oposan di Indonesia: Analisis Wacana Kritis. Jurnal Kiprah, 6(2), 37–47.

Leiliyanti, E., Diyantari, D., & Irawaty, I. (2017). Transcoding Wacana Konstruksi dan Kontestasi Citra Jokowi dan Prabowo dalam Media Sosial pada Masa Kampanye Pilpres 2014. Mozaik Humaniora, 17(2), 192–213.

Pena, T. (2024). Hasil Survey, AJP salah satu calon walikota yang paling diinginkan warga Kendari. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/metro66162/66459aa3c57afb40dd1ca792/hasil-survey-ajp-salah-satu-calon-wali-kota-paling-diinginkan-warga-kendari

Pensultra, R. (2024). mengenal Lebih Dekat Sosok Aksan Jaya Putra. https://penasultra.id/mengenal-lebih-dekat-sosok-aksan-jaya-putra/

Perludem. (2024). PKPU No.2 Tahun 2024 tentang Tahapan dan Jadwal Pemilihan Gubernur dan Wakil Gubernur, Bupati dan Wakil Bupati, serta Walikota dan Wakil Walikota Tahun 2024.

Priana, A. (2020). Efektivitas Iklan Baliho Grace Natalie Dalam Meningkatkan Citra Diri Sebagai Ketua Umum Partai Solidaritas Indonesia Tahun 2019. Commed Jurnal Komunikasi Dan Media, 4(2), 108–122.

Purnengsih, I. (2017). Makna dan pesan dalam baliho pemilu legislatif 2014. Jurnal Desain, 4(03), 231–248.

Saragih, A., & Saragih, M. (2021). Discourse Analysis:(A Study On Discourse Based On Systemic Functional Linguistic Theory). umsu press.

Wahdaniah, W., Jamilah, J., Surbakti, E. B., & Isa, I. (2019). Pengaruh Penggunaan Bahasa dalam Spanduk Caleg Terhadap Minat Pemilih pada Pemilihan Legislatif Tahun 2019 di Kota Lhokseumawe. Prosiding Seminar Nasional Politeknik Negeri Lhokseumawe, 3(1).

Zakiyuddin, A. (2018). Teknik Teknik Propaganda Politik Jalaludin Rakhmat. Academia Praja: Jurnal Ilmu Politik, Pemerintahan, Dan Administrasi Publik, 1(01), 39–58.

Downloads

Published

2024-09-30

Issue

Section

Articles