PENGEMBANGAN STRATEGI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS MODERASI BERAGAMA PADA SEKOLAH MENENGAH ATAS

Authors

  • M Muslim Universitas Mathla’ul Anwar Banten
  • Muhammad Arifin 2Universitas Mathla’ul Anwar Banten
  • Samudi STAI La Tansa Mashiro Rangkasbitung

DOI:

https://doi.org/10.32529/al-ilmi.v7i1.3277

Abstract

Tolerance, justice, balance, equality, diversity, example, laws and regulations, public interest, statehood and culture are the values ??of religious moderation which are important components in learning Islamic religious education. Therefore, a moderate attitude is one of the characters developed in Islamic religious education and has a strong portion in development. The aim of this research is to analyze the development of Islamic religious education learning strategies based on religious moderation in high schools in Banten. This research uses qualitative research of the phenomenological type with data collection using observation, interviews and documentation as well as data analysis using data reduction, data display and drawing conclusions. The research results found the development of Islamic religious education learning strategies, including: Planning: establishing various documents and policies related to religious moderation in schools. Implementation: insertion of religious moderation material, learning strategies, programs, education, training and provision regarding religious moderation. Evaluation: tests, surveys and questionnaires. It is hoped that this research will become a reference in developing learning strategies for Islamic religious education in schools.

References

Adri, A., Anhar, A., Rafiq, M., & Darman, I. H. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Agama Islam Berbasis Pendidikan Multikultural Untuk Membentuk Sikap Moderasi Beragama. Wahana Didaktika?: Jurnal Ilmu Kependidikan, 22(1), 80–94. https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v22i1.14144

Winata, Koko Adya., Solihin, I., Ruswandi, U., & Erihadiana, M. (2020). Moderasi Islam Dalam Pembelajaran PAI Melalui Model Pembelajaran Konstekstual. Dalam Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan (Vol. 3, Nomor 2). http://ejournal.upg45ntt. ac.id/ index.php/ciencias/index

Aji, M., Idris, M., Sultan, U. I. N., Aji, M., & Idris, M. (2024). Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Kerangka Berpikir Kurikulum Merdeka Imam Hanafie Umar Fauzan Noor Malihah Uin Salatiga , Jawa Tengah , Indonesia Abstrak. 18(2), 1106–1124.

Anwar, S. (2022). Metode Dan Strategi Pengembangan Moderasi Beragama Di Lembaga Pendidikan. Jurnal Pedagogy, 20, 1–20. http://jurnal.staimuhblora.ac.id/ index.php/ pedagogy/article/view/112

Aziz, A. (2020). Moderasi Beragama Dalam Bahan Ajar Mata Kuliah Pendidikan Agama (PAI) Di Perguruan Tinggi Umum Swasta (Studi di STIE Putra Perdana Indonesia Tangerang). Jurnal Sosial Humaniora, 6(2), 95–117.

Bahtiar, A. R. (2017). Prinsip-Prinsip Dan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. TARBAWI?: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 149–158. https://doi.org/10.26618/ jtw.v1i2.368

Chrisantina, V. S. (2021). Efektifitas Model Pembelajaran Moderasi Beragama dengan Berbasis Multimedia pada Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Edutrained?: Jurnal Pendidikan dan Pelatihan, 5(2), 79–92. https://doi.org/10.37730/edutrained.v5i2.155

Dewi, S., Zamroni, M. A., & Leksono, A. A. (2024). Penanaman Sikap Moderasi Beragama Pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran PAI. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 4(1), 1–15. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v4i1.1558

Firdiansyah. (2023). Internalisasi nilai-nilai moderasi beragama dalam pembelajaran pendidikan agama islam melalui model problem based learning. AT-TAJDID: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 7(2), 292–303.

Harisah, A. (2018). Filsafat Pendidikan Islam?: Prinsip dan Dasar Pengembangan (Pertama). Deepublish.

Hayadin. (2017). Membangun Budaya Damai Berbasis Pendidikan Agama Di Sekolah. Puslitbang Pendidikan Agama dan Keagamaan Kemenag RI.

Hermawan, M. A. (2020). Nilai Moderasi Islam Dan Internalisasinya Di Sekolah. Insania, 25(01).

Indonesia, M. U. (2015). Himpunan Fatwa MUI Sejak Tahun 1975 (Terbaru). Erlangga.

Ismail, U. M. (2020). Pendidikan Agama Islam (Konsep Dasar bagi Mahasiswa Perguruan Tinggi Umum). Jawa Tengah: CV. Pena Persada.

Jasuri. (2015). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Usia Dini. Madaniyah.

Khadna, S. F. (2024). Book Chapter of Proceedings Journey-Liaison Academia and Society Implementasi Konsep Pembelajaran Berbasis Moderasi Beragama di SMP Alrazi Sinar Harapan Medan Implementatiton of The Concept of Religious Moderation- Based Learning at SMP Alrazi Sinar Harap. 3(1), 169–190.

Kholidah, L. N. (2015.). Pola Integrasi Nilai-Nilai Keislaman dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Lembaga Pendidikan.

Muzaqi, S., A’la, B. A., Makhshun, T., & Ikwandi, M. R. (2022). Model Pembelajaran PAI Berbasis ISRA dalam Meningkatkan Moderasi Beragama Mahasiswa di Perguruan Tinggi. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 110. https://doi.org/ 10.30659/jpai.5.2.110-128

Milles, Matthew B., A. Michael Huberman, Jhonny Saldana. (2023). Qualitative Data Analysis : A Methods Sourcebook. Los Angeles: Sage.

Murdianto. (2020). Penelitian Kualitatif (Teori dan Aplikasi disertai contoh proposal). Yogyakarta: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Pada Masyarakat UVN Veteran Yogyakarta Press.

Nurhayati, F., & Subhi, M. R. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Yang Mendorong Moderasi Beragama Pada Peserta Didik. …?: Jurnal Pendidikan Agama …, 2(1), 101–108. https://ejournal.insuriponorogo.ac.id/ index.php/ muaddib/ article/view/4200

Purwanto, Y., Qowaid, Q., Ma’rifataini, L., & Fauzi, R. (2019). Internalisasi Nilai Moderasi Melalui Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi Umum. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 17(2), 110–124. https://doi.org/10.32729/ edukasi.v17i2.605

Puslitbang Pendidikan Agama dan Keagamaan Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama Republik Indonesia Jl Thamrin No, P. M., & Pusat, J. (2013). Potensi Intoleransi Keagamaan Siswa Sekolah Di Jawa Dan Sulawesi Imam Tholkhah. Dalam Edukasi (Vol. 11, Nomor 1).

Putri, Rosalia. (2022). Pendidikan Islam dalam Perspektif Abuddin Nata dan Sutrisno. Nihaiyyat.

Prihatsanti, Unika. (2010). Hubungan Kepuasan Kerja Dan Need For Achievementdengan Kecenderungan Resistance To Change Pada Dosen Undip Semarang. Jurnal Psikologi Undip.

RI, K. A. (2019). Moderasi Beragama (Pertama). Kementerian Agama RI.

Rokhmad, A., & Walisongo, W. W. (2012). Radikalisme Islam dan Upaya Deradikalisasi Paham Radikal (Vol. 20, Nomor 1). www.metrotvnews.com,

Raho, Bernard. (2021). Teori Sosiologi Modern. Yogyakarta: Moya Zam Zam.

Sahlan, A. (2011). Religiusitas Perguruan Tinggi: Potret Pengembangan Tradisi Keagamaan di Perguruan Tinggi Islam. UIN-Maliki Press.

Samudi, Siti Rahmianti, Ali Nurdin. (2022). Manajemen Pendidikan Islam: Teori dan Implementasi Pemanfaatan Teknologi Informasi (Pertama). Bintang Semesta Media.

Samudi. (2023). Pembaharuan Pendidikan Keagamaan Islam : Kurikulum, Pembelajaran, Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Yogyakarta: Bintang Semesta Media.

Sani, Ridwan A., & Kadri, M. (2016). Pendidikan Karakter?: Mengembangkan Karakter Anak yang Islami (Pertama). Sinar Grafika Offset.

Sofanudin, A. (2018). Rohis Paling Berpotensi Jadi Penyebaran Paham Radikal. jateng.tribunnews.com.

Suprapto. (2020). Integrasi Moderasi Beragama Dalam Pegembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam (Integration of Religious Moderation in the Development of the Islamic Religious Education Curriculum). Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 18(3), 355–368. http://jurnaledukasikemenag.org

Suryadi, R. A., Beragama, M., & Islam, A. (2022). Implementasi Moderasi Beragama dalam Pendidikan Agama Islam. https://ejournal.upi.edu/index.php/taklim

Sulaiman. (2017). Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) (Kajian Teori dan Aplikasi Pembelajaran PAI). Banda Aceh: Yayasan Pena Banda Aceh.

Sutikno, M. Sobry dan Prosmala Hadisaputra. (2020). Penelitian Kualitatif. Lombok: Holistica.

Setyaji, dkk. (2022). Perubahan dan Pengembangan Organisasi. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.

Saputra, Fikri Aldiana, Usep Dayat, Rachmat Ramdani. (2023). Resistensi Masyarakat Desa Terhadap Kepemimpinan Kepala Desa Eks Narapidana. Communnity Development Journal .

Ulumuddin, A. (2021). Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Sistem Pembelajaran Di Smp Islam Terpadu Tunas Cendikia Mataram. Universitas Islam Negeri Mataram.

Zakaria. Moh. Husna. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Di Sekolah (Penelitian Di SMAN 1 Bandung). Jawa Barat: Program Pascasarjanainstitut Agama Islam Darussalam

Downloads

Published

2024-05-25

Issue

Section

Articles