STRATEGI PENGELOLAAN KELAS DI SEKOLAH DASAR

Isnanto Isnanto, Samsi Pomalingo, Meldiana N Harun

Abstract


The Objective of this research was to explore teacher’s role in maximizing the potency of the class; factors inhibiting classroom management; teacher’s efforts in coping with issues of classroom management; and classroom management strategies. This case study was conducted at elementary school of SDN 83 Kota Tengah Gorontalo City, and employed a qualitative approach. The data were collected from technical and source triangulations. The result shows that in classroom management, the teacher serves as a counselor, motivator, facilitator, demonstrator, and evaluator. Therefore, the teacher was able to analyze issues revolving around the students, teachers, as well as the physical and socio-emotional environment in the classroom. Regarding this, the teacher endeavors to apply preventive and corrective acts with the involvement of the school and the committee. Teacher tends to apply eclectic or pluralistic approach in which two or more approaches were applied at the same time. Accordingly, it was expected that the eclectic approach helps teachers improve their capacity in selecting approaches that allow them to cope with problems regarding classroom management

Keywords


Strategi, Pengelolaan Kelas, Pendekatan Eklektis

Full Text:

PDF

References


Alfandi, H. 2017. Desain Pembelajaran yang Demokratis dan Humanis. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Danim, S. dan Danim, Y. 2010. Administrasi Sekolah & Manajemen Kelas: Strategi Membangun Disiplin Kelas dan Suasana Edukatif di Sekolah. Bandung: Pustaka Setia

Everston, C.M. dan Emmer, E.T. 2011. Classroom Management For Elementary Teachers. Eight Edition. Terjemahan A. Rahman. 2015. Manajemen Kelas untuk Guru Sekolah Dasar. Edisi Kedelapan. Jakarta: Prenada Media

Helsa dan Hendriyati, A. 2017. Kemampuan Manajemen Kelas Guru: Penelitian Tindakan Di Sekolah Dasar dengan SES Rendah. Jurnal Psikologi. Vol: 16, hal: 90. Diambil pada tanggal 26 Juni 2018 dari https://ejournal.undip.ac.id/index.php/psikologi/article/viewFile/13144/pdf

Hilali, E.H. 2012. Pentingnya Pengelolaan Kelas dalam Proses Pembelajaran. Jurnal. vol: 3, hal: 130. Diambil pada tanggal 08 Maret 2018 dari http://www.e-journal.iainjambi.ac.id/index.php/edubio/article/view/371

Karwati, E. dan Priansa, D. J. 2014. Manajemen Kelas: Guru Profesional yang Inspiratif, Kreatif, Menyenangkan, dan Berprestasi. Bandung: Alfabeta

Kompri. 2015. Motivasi Pembelajaran: Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: Remaja Rosdakarya

Mahendra, F. 2017. Analisis Manajemen Kelas Dalam Proses Pembelajaran Tematik Kelas Iv Sd Negeri Mojolangu 3 Malang. Skripsi. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Malang. Diambil pada tanggal 04 Juli 2018 dari http://eprints.umm.ac.id/35572/

Makinudin, M. 2017. Strategi Pengelolaan Guru Kelas Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran (Studi Multi Sistus di MI Perwanida Kota Blitar dan MI 6 Tahun Tambakboyo Kab Blitar). Tesis. Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (MI) Pascasarjana IAIN Tulungagung.

Minarti, S. 2016. Manajemen Sekolah: Mengelola Lembaga Pendidikan Secara Mandiri. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Mubarrok, H. 2017. Ketika Guru dan Siswa Saling Bercermin (Kajian Refleksi Diri, Membangun Motivasi Menuju Perbaikan Diri). Jakarta: Elex Media Komputindo

Mursel J. dan Nasution S. 2008. Mengajar Dengan Sukses. Jakarta: Bumi Aksara

Puspitaningrum, E. 2017. Kemampuan Guru dalam Mengelola Kelas Di SD Negeri Minomartani 2. Jurnal Pendidikan. Diambil pada tanggal 26 Juni 2018 dari http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgsd/article/download/6604/6370

Suda, I.K. 2016. Pentingnya Media dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Siswa Di Sekolah Dasar. Universitas Hindu Indonesia. Artikel Ilmiah. Diambil pada tanggal 26 Juni 2018 dari http://www.unhi.ac.id/wp-content/uploads/2016/02/PENTINGNYA-MEDIA-DALAM-MENINGKATKAN-KUALITAS-PEMBELAJARAN-SISWA-DI-SEKOLAH-DASAR.pdf

Sunhaji. 2014. Konsep Manajemen Kelas dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Kependidikan. Vol: 2. Diambil pada tanggal 26 Juni 2018 dari https://media.neliti.com/media/publications/104713-ID-konsep-manajemen-kelas-dan-implikasinya.pdf

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta

Suprihatiningrum, J. 2014. Guru Profesional: Pedoman Kinerja, Kualifikasi dan Kompetensi Guru. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Suwardi dan Daryanto. 2017. Manajemen Peserta Didik. Yoyakarta: Gava Media

Universitas Negeri Gorontalo. 2013. Pedoman Karya Tulis Ilmiah. Gorontalo

Usman, M.U. 2009. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya




DOI: https://doi.org/10.32529/glasser.v4i1.392

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PENDIDIKAN GLASSER

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

SECRETARIAT : Education Journal redation "GLASSER", Teacher Training and Education Faculty, University of Muhammadiyah Luwuk, address: Jl. KH. Ahmad Dahlan No. III/79 Luwuk Banggai Kode Pos 94711. Email:glasser@unismuhluwuk.ac.id View My Stats

 

Creative Commons License